Podstawy
Prawne Funkcjonowania
1.
Praktyka
Stomatologiczna lek. dent. Jolanty Betlej jest wpisana do Rejestru Wojewody
Opolskiego pod nr 0000002120, NIP 7491901399, Regon 532194720, adres: ul. Powstańców 68, 47-220
Kędzierzyn-Koźle pod nazwą: Specjalistyczna Praktyka Lekarska
Ortopedyczno-Rehabilitacyjna i Stomatologiczna Mieczysław i Jolanta Betlej s.c.
2.
Praktyka
Stomatologiczna (zwana dalej Podmiotem) działa na podstawie obowiązujących
aktów prawnych.
Cele i zadania
1.
Celem Praktyki
Stomatologicznej jest udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu
stomatologii
2.
Praktyka
Stomatologiczna zapewnia wykonywanie powyższych świadczeń przez wykwalifikowaną
kadrę oraz wyszkolony personel pomocniczy.
3.
Do zadań Praktyki
Stomatologicznej należy w szczególności:
- zapewnienie wysokiej jakości świadczeń opieki zdrowotnej,
- rzetelne wykonywanie obowiązków,
- stałe i systematyczne podwyższanie wiedzy i umiejętności zawodowych,
- przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
- zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych,
- stosowanie wysokiej jakości sprzętu medycznego,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem
bezpieczeństwa
i potrzeb pacjentów oraz
przestrzegania praw pacjenta.
Miejsce
udzielania świadczeń
1.
UL. Powstańców 68, 47-220 Kędzierzyn-Koźle
PRZEBIEG
PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
1.
Przebieg procesu
udzielania świadczeń zdrowotnych jest regulowany wymogami ustawy o działalności
leczniczej, Regulaminu Organizacyjnego oraz umów cywilnoprawnych zawartych z
innymi podmiotami świadczącymi usługi na rzecz podmiotu na zasadzie odpłatności
za spełniane świadczenia zdrowotne.
2.
Przyjęcie na
leczenie następuje na zasadzie dobrowolności wyboru leczenia odpłatnego przez
pacjenta i za jego pisemna zgodą.
3.
Przy rejestracji
oraz podczas udzielania świadczeń zdrowotnych Pacjent powinien okazać dokument
tożsamości potwierdzający jego tożsamość.
4.
Rejestracja
odbywa się w godzinach pracy podmiotu:
a.
osobiście,
b.
telefonicznie -
77 4061290, 602 588 824
5.
Podmiot udziela
świadczeń leczniczych z całkowitą odpłatnością wg. ustalonego cennika.
6.
Cennik za
świadczenia zdrowotne jest dostępny dla pacjentów w Rejestracji.
7.
Podmiot zastrzega
sobie prawo do zmiany cennika za świadczenia zdrowotne.
8.
Wszelkie
płatności realizowane są przez Pacjentów w dniu ich wykonania, chyba, że strony
postanowią inaczej.
9.
Wszelkie
płatności realizowane są: gotówką, kartą płatniczą (kredytową) lub przelewem na
wskazany rachunek wraz z ustaleniem terminu płatności. Płatność przelewem
uznaje się za dokonaną w dniu zaksięgowania środków na rachunku bankowym.
10.
Podmiot nie
honoruje płatności kartą American Express.
11.
Potwierdzeniem
zakupu usługi w Podmiocie jest wystawiony paragon lub faktura.
12.
Pacjent jest
zobowiązany przed wizyta do zapoznania się z ceną świadczenia z obowiązującego
na daną chwilę cennika,
dostępnego w Recepcji.
13.
Wszystkie
płatności za usługi winny być uregulowane nie później niż bezpośrednio po
wykonaniu usługi.
14.
Opcja zapłaty
przez Pacjenta z odroczonym terminem płatności może zostać zrealizowana po
uprzednim uzgodnieniu warunków z Kierownikiem Poradni Stomatologicznej oraz
wypełnieniu wniosku zobowiązującego do pokrycia kosztów udzielonych świadczeń.
15.
Podmiot leczniczy
Specjalistyczna Praktyka Lekarska Ortopedyczno- Rehabilitacyjna i
Stomatologiczna Mieczysław i Jolanta Betlej s.c. zastrzega sobie prawo do
egzekwowania nieuregulowanych należności poprzez listowne wezwanie do zapłaty.
16.
Przyjęcie
pacjenta wymaga prowadzenia jego dokumentacji medycznej oraz dokumentacji
statystycznej.
17.
Każdemu
Pacjentowi jest zakładana karta rejestracji.
18.
Podczas
rejestracji oraz podczas korzystania ze świadczeń zdrowotnych Pacjent winien
okazać dokument potwierdzający jego tożsamość. Dokumentem
potwierdzającym tożsamość jest: dowód osobisty, prawo jazdy, paszport.
19.
Przy pierwszej
wizycie z Pacjentem przeprowadza się Podstawowy Wywiad Lekarski
(Internistyczny) oraz Wywiad Stomatologiczny. Wywiad wymaga uaktualniania podczas kolejnych
wizyt. W przypadku nie podania przez Pacjenta do wywiadu pełnych danych Podmiot
nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek następstwa wynikające z takiego zatajenia (
niezależnie od kwestii umyślności, jej formy i przyczyny).
20.
Pacjent
posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, opiekun prawny lub przedstawiciel ustawowy, wyraża
pisemna zgodę na zabiegi wykonywane w Podmiocie (dotyczy wszystkich
zabiegów o charakterze inwazyjnym, podania
Pacjentowi znieczulenia oraz na wszystkie zabiegi, jeżeli lekarz uzna to za
zasadne).
21.
Leczenie
zachowawcze i podstawowe jest prowadzone po wyrażeniu ustnej zgody na leczenie.
Za dowód wyrażenia zgody jest wówczas poddanie się Pacjenta proponowanemu leczeniu.
22.
Każda wizyta
Pacjenta jest odnotowana w dokumentacji medycznej.
23.
Odmowa poddania
się leczeniu w razie stwierdzenia niezwłocznej potrzeby takiego leczenia przez
lekarza podlega wpisowi do karty pacjenta i powinna być przez niego
potwierdzona. W przypadku odmowy potwierdzenia lekarz odnotowują taką sytuacje
w karcie Pacjenta i opatruję ja pieczątką i podpisem.
24.
Dokumentacja
medyczna prowadzona jest na zasadach określonych w przepisach o dokumentacji
medycznej.
25.
W pomiocie w
pomieszczeniach ogólnodostępnych (poczekalnie, rejestracja) jest prowadzony
monitoring. Monitoring wizyjny stosowany jest w celu ochrony mienia oraz
zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa fizycznego, obiektów i systemów,
w których przetwarzane są informacje, będące w posiadaniu Podmiotu oraz w
których przechowywane są urządzenia do ich przetwarzania.
Monitoring jest
stosowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom, personelowi
udzielającemu świadczeń zdrowotnych, personelowi administracyjnemu
Dane osobowe w
systemie monitoringu wizyjnego są przetwarzane w oparciu o:
a.
Ustawę o
działalności leczniczej;
b.
Kodeks Pracy
26.
W związku ze
stosowaniem monitoringu wizyjnego, przetwarzanie danych osobowych obejmuje
wizerunek osoby, której dane dotyczą, jak również inne dane ujawnione przez osobę, której dane
dotyczą , zapisane przez system monitoringu.
27.
Opłaty za
dokumentację medyczną są pobierane wyłącznie, gdy Pacjent, przedstawiciel
ustawowy pacjenta, osoba upoważniona przez pacjenta zwraca się o dokumentację
medyczną po raz kolejny w żądanym okresie. Opłata za udostępnienie dokumentacji
w powyższych sytuacjach nie może przekroczyć maksymalnych stawek, obliczonych
na podstawie art.28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
28.
Praktyka
stomatologiczna jest czynna:
Poniedziałek, Środa 13.00 – 20.00
Wtorek, Czwartek, Piątek 8.00 – 14.00
29.
Zasady Ochrony
Danych Osobowych Pacjenta reguluje polityka bezpieczeństwa danych osobowych –
do udostępnienia w Podmiocie.
PRAWA
I OBOWIĄZKI PACJENTA
Pacjent
ma prawo do:
1.
Świadczeń zdrowotnych
odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej
2.
Udzielania mu
świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w
pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym
wymaganiom fachowym i sanitarnym
3.
Informacji o swoim
stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach
diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich
zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu
4.
Wyrażenia zgody
albo odmowy na udzieleniu mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu
odpowiedniej informacji
5.
Intymności i
poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zachowania w
tajemnicy informacji związanych z nim, a uzyskanych przez lekarza w związku a
wykonywaniem zawodu
6.
Udostępniania mu
dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może
być udostępniona
7.
Zapewnienia
ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby
8.
Dostępu do
informacji o prawach pacjenta
9.
Dochodzenie
swoich roszczeń z zawinionego przez podmiot udzielający świadczenia zdrowotnego
naruszenia jego praw przed Rzecznikiem Praw Pacjenta
10. Pacjent lub osoba reprezentująca jego prawa, jeżeli
uzna, że te prawa zostały naruszone może zgłosić skargę ustną lub pisemną do;
a.
Kierownika
b.
Rzecznika Praw
Pacjenta
c.
Okręgowej Izby
Lekarskiej w Opolu
d.
Skierować sprawę
do sądu, jeżeli w wyniku działania lub zaniedbania naruszono dobro osobiste
pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną w rozumieniu kodeksu cywilnego
11. Książka skarg i wniosków znajduje się w Rejestracji.
12. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona przyjmuje
ustne lub pisemne skargi i wnioski od pacjentów w terminach zakomunikowanych
pacjentom w Informacji dla Pacjenta.
13. Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona
odpowiada na pisemną skargę niezwłocznie, w maksymalnym terminie 30dni
kalendarzowych po złożeniu wniosku.
14. Pacjent korzystający ze świadczeń zdrowotnych
zobowiązany jest do przedstawienia w Rejestracji dokumentu tożsamości
15. Pacjent podpisuje oświadczenie o upoważnieniu osoby
bliskiej do uzyskiwania informacji o jego stanie zdrowia i udzielonych
świadczeniach zdrowotnych, albo oświadczenie o braku takiego upoważnienia.
Oświadczenie powyższe pozostaje w kartotece pacjenta
16. Pacjent podpisuje oświadczenie o upoważnieniu osoby
bliskiej do uzyskiwania dokumentacji albo oświadczenie o braku takiego
upoważnienia. Oświadczenie powyższe pozostaje w kartotece pacjenta.
17. Pacjent podpisuje oświadczenie o wyrażeniu zgody albo
dostarcza zezwolenie sądu opiekuńczego na przeprowadzenie badania lub
udzielenie innego świadczenia zdrowotnego, na zasadach określonych w rozdziale
5 Ustawy z dnia 6.11.2008r. o prawach pacjenta i
Rzeczniku Praw Pacjenta. Oświadczenie powyższe pozostaje w kartotece pacjenta.
18. Pacjent zobowiązany jest do poszanowania mienia
będącego własnością podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą.
19. Szkody powstałe z winy pacjenta zostaną usunięte na
jego koszt.
20. Pacjent zobowiązany jest do zachowania czystości w miejscach , z których korzysta.
21. Pacjent zobowiązany jest do właściwego użytkowania
sprzętu i urządzeń podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą.
22. Pacjent powinien zachowywać się w Placówce
kulturalnie, a zwłaszcza nie zakłócać spokoju innym pacjentom i nie utrudniać
pracy personelowi medycznemu.
23. Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad
bezpieczeństwa bhp i przepisów ppoż.
ZABRANIA SIĘ PACJENTOM na terenie podmiotu leczniczego wykonującego
działalność leczniczą:
1.
Spożywania
napojów alkoholowych oraz używania środków narkotycznych.
2.
Palenia
papierosów, w tym papierosów elektronicznych.
3.
Uprawiania gier
hazardowych
Każdy
pacjent korzystający z usług Specjalistycznej Praktyki Lekarskiej
Ortopedyczno-Rehabilitacyjnej i Stomatologicznej Mieczysław i Jolanta Betlej s.c.
zobowiązany jest do przestrzegania zapisów wynikających z niniejszego
Regulaminu Organizacyjnego oraz innych wewnętrznych regulacji dotyczących
świadczenia usług, które zostaną mu udostępnione w Placówce.
Każdorazowo
aktualny i ujednolicony tekst Regulaminu Organizacyjnego, obejmujący wszelkie
dotychczasowe zmiany jego treści , dostępny jest w
Recepcji.
Pacjenci nie mogą:
a.
Samodzielnie
korzystać ze sprzętów i aparatury służących do realizacji świadczeń.
b.
Samodzielnie
uruchamiać i wyłączać aparatury medycznej.
c.
Wchodzić do
pomieszczeń, w których realizowane są świadczenia bez zgody personelu placówki.
d.
Zakłócać
realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.
Kierownik Praktyki Stomatologicznej
Jolanta Betlej
Kędzierzyn-Koźle 2022.02.01